nettanbergh.blogg.se

4 månaders dag !

Kategori: Operation - Gastric Sleeve

I torsdags var det 4 månader sen jag opererade mig !
Jag har mått bra sen dag 1 och allt har funkat som det ska.
 
Det är inte bara en synlig skillnad på kroppen utan kroppen har ändrats innifrån också.
Som tex när jag skulle färga håret - har blont och köpte samma färg som jag brukar göra och det blir brunt. Ha ha ! Men det är smällar som man får ta.
 
Jag har provat att äta allt förutom ris än så länge och man lär sig vad som funkar och vad som inte funkar.
Det som fortfarande är lite svårt är att äta sakta när det gäller vissa maträtter, och jag tror att det kommer att fortsätta så. Ha ha ! Har inte haft några stora dumpningar över huvudtaget utan kännt att .... oj, då nu åt jag för fort, nu lugnar vi ner oss.
 
Vikten har sakta men säkert gått ner och under vissa perioder har det känts hopplöst och man tror att det inte kommer att hända något mer, men med handen på hjärtat så är det bättre att det går sakta så skinnet hinner med så man slipper en massa häng. Visst magen är mjuk, men den hänger inte i alla fall.
 
Tog en bild igår för att visa Maria att jag fortfarande har en rumpa och den bjuder jag på idag.
 
 
Tror jag ska gå upp och leta fram lite förebilder och sätta in senare. Ha ha !
 
 
 
Start bmi  36,2
Bmi idag  27,9
 
Viktnedgång -20,7
 

KOMMENTARER:

  • Christine säger:
    2016-02-16 | 09:05:46

    Hej o grattis till ditt nya liv!

    Själv lider jag av övervikt klass 1, o det är ju långt ifrån roligt då det inte bara sabbar självförtroendet men också vardagen, ork o leka med barnen osv...
    Hur har du mått efter din resa, är så rädd för tarmvred o dumpningar :( ?

    Kram från mej.

    Svar: Jag har gjort en sleeve och då får man inte tarmvred. Små dumpningar, men det är bara när jag ätit för fört och det känns precis som när man ätit för mycket innan jag gjorde min minimage.
    Jeanette "Nettan"

  • Bea säger:
    2016-06-14 | 12:44:23

    Hej jag ska göra en sleeve op om någon månad. Jag undrar hur fort du gick ner de första 10 kg? Och hur mycket du hick ner innan op, när du bara åt pulver?

  • Anonym säger:
    2016-08-06 | 21:30:24

    Hej min fästman ska göra en sleeve on 2 veckor. Jag undrar om du har några tips till mig som ska hjälpa honom speciellt den första tiden när han bara får äta viss mat osv. Vilket stöd tycker du att man som nyopererad behöver? Vad ska jag tänka på? Jag måste erkänna att jag är aningen rädd för att det ska vara väldigt tungt och en stor omställning för båda. Tack för bra läsning i bloggen och kämpa på!

    Svar: Om din fästman har kommit så långt som till operation så kommer han att peppa sig själv. Jag tycker att du ska va som vanligt och äta som vanligt. Han kommer inte att vara så sugen i början på saker som man kanske var förut. Sen kommer han kunna äta precis samma sak som du, fast mindre. Jag hoppas att allt går bra. Det är bara att höra av dig om du behöver skriva av dig, fråga eller vad som helst. Lycka till nu till fästmannen - och dig självklart !
    Jeanette "Nettan"

  • Teres Hofling säger:
    2016-12-12 | 20:09:54
    Bloggadress: http://tereslundberg.blogg.se/

    Hej! Tack för en bra blogg och inspiration 😀 jag har bokat tid för en konsultation angående en sleven, vill verkligen men känns också läskigt.

  • Teres Hofling säger:
    2016-12-12 | 20:09:56
    Bloggadress: http://tereslundberg.blogg.se/

    Hej! Tack för en bra blogg och inspiration 😀 jag har bokat tid för en konsultation angående en sleven, vill verkligen men känns också läskigt.

    Svar: Tack ! Jag vet din känsla. Men gå på mötet så får du all info du behöver så kommer det kännas mycket bättre efteråt.
    Jeanette "Nettan"

  • lotta säger:
    2017-04-19 | 11:57:23
    Bloggadress: http://www.sleevegastrectomy.se/

    Hejsan. Tack för att du skriver om dina upplevelser! Skulle du rekommenderar att folk gör samma operation som du gjort? Hur mår du idag? Haft några mer komplikationer? Blir det någon ändring när det gäller vad du kan äta? Blir det oxå trångt i halsen/magen tills kroppen vant sig vid din nya mage? kram lotta

    Svar: Jag skulle absolut rekommendera andra att gå till läkaren och få all information om operation. Det är det bästa jag gjort !
    Jag mår super och har man en positiv inställning så blir det ännu bättre. Jag har inte haft någon komplikation!
    Man lär sig vad och hur man kan äta med tiden! 😊
    Jeanette "Nettan"

  • Louise säger:
    2018-08-27 | 16:20:56

    Hej! Jag har gjort min sleeve för 10 mån sedan och skriver själv en blogg livmedsleeve.se pch undrar hur du mår nu? Skulle gärna vilja veta mer hur du har det långt efter op?
    Med vänlig hälsning,
    Louise

    Svar: Hej, kul att du tittade in. Jag mår jättebra så här snart 3 år efter op. Jag äter precis vad jag vill fast i mindre portioner. Jag hade en plan att komma ner till under 60, men pendlar mellan 50-51 och har då gått ner över 40 kg. Jag är supernöjd och ångrar inte en sekund att jag gjort op.
    Jeanette "Nettan"

Kommentera inlägget här: