nettanbergh.blogg.se

Vitlöksbröd med flingsalt

Kategori: Bakat - bröd

 
 
Jag hittade detta recept på Tidningen Hembakat !
Nästa gång jag gör dom ska jag göra krysset i bröden djupare så att jag får ner mer vitlökssmak i bröden.
Jag vågade inte riktigt göra så djupt, men efter jäsning i formarna såg jag att jag kunde ha gjort det.
Men det är ju en smaksak hur mycket man vill ha. 
30 - 34 st
 
25 g jäst
4 dl fingervarmt vatten
2 msk rapsolja
1 1/2 tsk salt
8 - 10 dl mjöl
 
Garnering
ca 50 g smält smör
ca 2 vitlöksklyftor ( jag tog 1 solo )
flingsalt
hackad färsk persilja
 
 
Smula jästen i en bunke.
Tillsätt vatten och blanda tills jästen lösts upp.
 
Tillsätt olja, salt och mjöl, lite i taget.
 
Blanda ihop till en smidig deg och knåda den kraftigt i några minuter.
Låd degen jäsa under bakduk i ca 50 minuter.
 
Dela degen i 30 - 34 bitar. Forma till runda bullar och skär ett kryss i dem.
Lägg dem i muffinsformar.
 
Ställ formarna på en ugnsplåt.
Det går också att lägga bullarna på en plåt med bakplåtspapper.
 
Låt bröden jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
 
Sätt ugnen på 250 grader.
 
Blanda smör och pressad vitlök.
Pensla bröden med blandningen.
Strö över flingsalt och hackad persilja.
 
Grädda bröden mitt i ugnen i 7 - 10 minuter.
 
Låt bröden svalna på ett galler.
 

KOMMENTARER:

  • m säger:
    2015-03-23 | 07:28:57
    Bloggadress: http://meramickis.blogspot.se

    Mums!
    Tack för receptet :-)
    Detta vill jag testa
    Kram ❤

  • Susanne säger:
    2017-09-25 | 18:40:08

    Perfekt!
    Jag googlade hembakat vitlöksbröd och hamnade bla. på en sida på FB som länkade till (Jag tror) detta receptet, men sidan kunde inte hittas så detta ska provas imorron. Tackar

Kommentera inlägget här: