nettanbergh.blogg.se

Moldavien - Del 1 / Dag 1

Kategori: Min vardag 2018, Moldavien

Torsdagen den 1 februari

Dagen då Maria och jag ska bege oss mot Moldavien på hundutställning !
Jag hade tagit semester torsdag och fredag denna vecka och måndagen efter då vi åkte hem.
Så det fick bli en liten helg-tripp med både hundutställning och lite längre helg.
Och det var ganska skönt då jag avslutade min tjänst som Teamledare och när jag kom tillbaka skulle sätta mig på min "gamla" stol på Backoffice där jag satt förut.

Jag hade packat kvällen före och behövde på morgonen "bara" lägga ner necessär och andra toalettsaker innan jag stängde väskan. Självklart tog jag bort lite kläder och la ner andra kläder istället i sista sekunden, men det hör till :)

Christer skulle skjutsa mig till Shell i Sollentuna där Maria och jag brukar träffas när vi åker mot "mitt" håll tillsammans.

När jag satt i soffan och var klar fick jag ett meddelande från Maria kl 7.40 : "Åker nu" !
Några minuter senare fick jag åter ett meddelande : "Bilen paj måste byta".
Ja, vad gör man ? Hjärtat börjar slå och man tittar på klockan.  :)
Som tur var hade Marias man Sören inte hunnit så långt han heller då Maria och han åkt samtidigt, så Sören fick vända och Maria och han fick hämta Marias bil som hon tänkt skulle vara hemma om familjen behövde den - flytta över alla hundar och väskor. Men som tur var så var det inte så mycket bilar ute och vi träffades bara 5 minuter senare på macken.

På vägen mot Arlanda stannade vi till på Mc Donalds och tog lite frukost då vi inte visste vad som skulle finnas på planet att äta.

Då Maria bytt bil och bokat parkeringsplats fick Maria ringa på "hjälp" vid parkeringsplatsen och meddela att vi kom med en annan bil / annat registreringsnummer. Det var bara att åka in så skulle det fixa sig när vi checkade ut. Men det är en annan historia och den kommer senare  :)

Vi plockade ut varsin resväska, 2 flygburar, handbage och 4 hundar och ställde oss vid busshållplatsen och väntade på bussen som skulle ta oss till terminal 5, så när den kom så "kastade" vi på allt och barakerade en stor del i bussen.

Med vagnar med all packning begav vi oss mot incheckningen och där gick dom igenom hundarnas Pass, kollade vaccinationer och kollade regler flera gånger om. Dom ringde tom en personal som hade med sig en liten bok där hon läste om Moldavien. Men till slut var dom klara och det var tur att vi var där i tid och slapp stressa. Våra resväskor åkte iväg på bandet och nu hade vi "bara" 2 flygburar, 4 hundar och handbagage med oss när vi gick till "Specialbagage" och röntgade burarna innan hundarna fick hoppa in i dom och blev ivägkörda. Puh ! En bit på väg !

Maria och jag checkade in och inväntade på att vi skulle få gå ombord på planet mot Kiev där vi skulle mellanlanda.

Planet gick 11.35 och vi var framme i Kiev 14.45 ( + 1 timme mot Sverige ).

På planet köpte vi lite att äta - en kycklingsmörgås som vi delade på och 1 flaska vin var.

Sen hade vi 5 timmars väntan på Kievs flygplats.
Då var det bara att gå runt på flygplatsen som var ganska stor och titta lite på vad som fanns.
Maria har mellanlandat där förut så hon hade pejling på var allt fanns så det fick bli köp av lite alkohol och ciggaretter.

Sen gick vi till en restaurang och käkade middag innan planet gick mot Moldavien.

Vi beställde grillad kyckling och detta var resultatet.
Man fick beställa om man ville ha någonting till och jag tog pommes och Maria grillade grönsaker så att vi kunde smaka av varann. Det som låg ovanpå kycklingen trodde vi var nån inlagd kål av nått slag.

När vi satte oss på incheckningen för att gå på planet hörde Maria att dom ropade upp hennes namn precis innan vi skulle gå på och hon gick fram till disken ( detta har hon varit med om förut ).
Vi fick halvspringa mot informationen som självklart var på andra sidan flygplatsen där vi fick invänta sequrity som tog oss lite ännu längre bort, in i ett rum, lämna våra pass till en vakt som satt innanför dörren, ner i en hiss och ner där allt bagage finns. Där skulle vi ta fram hundarna efter att dom klippt upp plombningen på flygburarna, röntga burarna igen innan vi satte in hundarna igen. Sen var det till att åka upp i hissen igen, få våra pass tillbaka och sen rusa tillbaka till gaten där nästan alla hade gått på planet redan.

Planet gick sedan 19.45 och var framme i Moldavien 20.50 så det var mer upp i luften, vagnen med kaffe kom fram och sen ner och landa.

På flygplatsen letade vi efter "specialbagage" av nått slag, men hittade inget och fick reda på att hundarna kommer att komma på bagage-bandet så vi ställde oss vid hålet där väskorna kommer ut ifrån och det första som kommer ut är flygburarna med hundarna. Det var stora ögon runt omkring när Maria och jag tog varsin bur och ställde på vagnar innan alla väskor började komma   :)

Maria tog alla hundar och gick och rastade dom medans jag vaktade väskorna.
Det kom fram flera taxichaufförer och frågade om vi behövde en taxi och jag pekade på alla väskor och att vi hade 4 hundar och behövde en stor bil.

Dom som ägde lägenheten som vi skulle hyra sa att dom kunde hämta oss på flygplatsen för 15 euro, men när vi sa att vi behövde en stor bil kunde dom inte hjälpa oss och då blev det en bil från flygplatsen istället.
Vi fick tag i en taxi och först ville han självklart ha 25 euro, men Maria fick ner det till 20 euro till slut och vi packade in allt i bilen. Ja, inte var det en stor bil, men vi fick in det i alla fall.

Vägarna i Moldavien är inte dom bästa och att prata med varann var inte det lättaste då det hoppade och for hit och dit hela tiden. Resan till lägenheten tog 30 minuter och jag kan avslöja redan nu att det tog den inte tillbaka till flygplatsen när vi skulle åka hem. Men det kommer också senare   :)

Vi mötte upp lägenhetsägaren utanför och han hjälpte oss upp med allt vi hade med oss.

Maria och jag måste ju gå runt och ta kort på hur lägenheten såg ut   :)

Vardagsrummet !

Sovrummet med en stenhård madrass. Maria hittade ett till täcke så vi slapp slita täcket från varann :)

Köket - vi saknade ugn !

Balkongen som vi fick ha öppet ganska ofta då värmen i lägenheten var på för fullt och det var jättevarmt.
Men vi öppnade ett fönster och hundarna kunde också vara där ute när vi var där då dom inte kom någonstans. Litet, men finns det hjärterum så finns det stjärterum   :)

Hundarna fick mat och efter det tog vi dom på en promenad och gick över gatan där vi bodde där det fanns en affär. Maria stod utanför affären och jag gick in och hittade mjölk, kaffe, nått bröd och vatten.

I Moldavien pratar inte många engelska och bara att förklara att jag ville ha mjölk var en upplevelse. Jag visade kaffet och blev visad tillbaka till kaffet, men försökte förklara att jag ville ha mjölk i kaffet och efter att 2 personer som jobbade i affären visat mig till en liten förpackning där det var en kaffekopp så tog jag det. Det visade sig vara kaffemjölk, men bara vi fick nått i kaffet. Ägg och andra saker som jag egentligen skulle handla hittade jag inte pga att jag kände mig stressad över att Maria stod där ute själv med hundarna och att det var så svårt att kommunicera så jag fick hjärnsläpp och glömde det. Hmmm !

Jag köpte också några cider så vi tog oss en macka och cider när vi kom upp till lägenheten igen.

Vi slocknade nog ganska snabbt efter att ha lyssnat lite på varsin ljudbok.

Del 2 / Dag 2 innhåller första dagens utställning och upplevelser och det var många kan jag säga.
Och är ni nyfikna och vill läsa om den så kommer den.....  :)