nettanbergh.blogg.se

Knäckig krusbärspaj

Kategori: Bakat - mjuka kakor

 
Receptet har jag hittat på Tidningen Hembakat's hemsida.
 
Man kan ju fylla denna kaka med vad man vill för frukt, men i denna hade jag våra röda krusbär från trädgården. Jag kommer att använda detta recept till flr pajer då kakan blev väldigt luftig och lätt.
 
 

150 g smör
3 ägg
2 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4 dl krusbär
1–2 msk socker

Tosca
50 g smör
½ dl socker
1 msk mjöl
1 msk mjölk
50 g mandelspån

 

Sätt ugnen på 200 grader.

Smält smöret och låt det svalna.

Vispa ägg och socker pösigt.

Tillsätt smöret och sikta ner mjölet som blandats med vaniljsocker och bakpulver. 

Rör försiktigt ihop till en jämn smet.

Häll smeten i en smord och bröad springform, 24 cm i diameter.

Blanda krusbären med sockret.

Fördela krusbären över kaksmeten och tryck ner bären i smeten.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min.

Blanda smör, socker, mjöl och mjölk i en kastrull. Låt sjuda tills smeten börjar tjockna. Blanda i mandelspånen.

Ta ut kakan ur ugnen. Fördela försiktigt blandningen över kakan. Lättast kan det vara att klicka ut den med en tesked.

Grädda i nedre delen av ugnen i ytterligare 15 min. Servera kakan ljummen med vaniljsås eller kall som den är.

 

 
 
 
Kommentera inlägget här: