nettanbergh.blogg.se

Fläskfile i krämig sås med bulgur och grönsaker

Kategori: Mat - kött

 
Receptet kommer från Vardagsmaten.se.
Jag kommer skriva ner receptet på det sättet som jag gjorde det på, men vill man göra originalreceptet får man gå in på deras hemsida.
 
 
4 portioner
 
1 röd paprika
1 röd lök
2 morötter
1 squash
1 lime
salt och svartpeppar
 
Bulgur till 4 portioner
 
700 g fläskfile
200 g champinjoner
1 gul lök
1 - 2 vitlöksklyftor
4 - 5 dl creme fraiche
1 msk dragon
1 tsk dijon senap
salt och svartpeppar
 
 
Skär paprika, lök, morötter och squach i så stora bitar som du vill ha.
Jag delade mina bitar lite så allt blev lika stort.
Fräs grönsakerna i stekpanna så att dom blir mjuka, men ändå tuggmotstånd.
Salta, peppra och pressa över lime.
 
Koka bulgur enligt förpackningen.
 
Skär fläskfilen i 1/2 cm breda skivor och dela bitarna i mitten om du tycker att dom är för stora.
Jag delade mina.
Stek fläskfilen så att du får fin färg på bitarna.
Glöm inte att krydda.
 
Skiva champinjonerna, hacka löken i lite större bitar och hacka vitlöken.
Använd en hög stekpanna eller gryta - Stek lök och vitlök så att löken blir genomskilning men ej brun. Blanda ner champinjonerna och stek svampen så mycket du vill ha dom stekta.
 
Lägg ner fläskfilen i stekpannan / grytan.
Blanda ner creme fraiche, dragon och senap.
Krydda med salt och peppar och dragon om du vill ha mer av den smaken.
 
Lägg upp bulgur på ett fat och häll över grönsakerna. Se till att få med skyn och häll över.
Blanda till lite försiktigt.
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: