nettanbergh.blogg.se

Vietiamesisk glasnudelsallad

Kategori: Mat - nudlar och pasta

 
 
Detta receptet hittade jag på nätet. Det finns en uppsjö av nudelsallad, men jag tyckte att denna lät god.
Nästa gång jag gör den ska jag göra lite mer dressing som den blandas i så man får en riktig asiatsik känsla, men det är en smaksak.
 
Kan tänka mig denna nudelsallad till mycket - blandat med strimlat kött eller som ett tillbehör som vi hade ikväll till sötpotatisbakad lax.
 
 
4 portioner
 
100 g glasnudlar
2 grovt rivna morötter
1/2 gurka
1 paprika
3 st tunt skivade salladslökar
1 dl färsk koriander, grovt hackad
2 dl cashewnötter eller andra nötter man vill ha
 
Dressing :
1,5 vitlöksklyftor
4 cm ingefära, riven
1 st röd chilifrukt
2 msk fisksås
1 tsk honung
2 msk pressad lime
2 msk risvinäger
2 msk rapsolja
2 msk vatten
1 tsk sesamolja
1/2 gruka koriander, hackad
salt
 
 
Dressingen :
Pressa vitlöken och lägg den och den rivna ingefäran i en kopp.
Finhacka chilin och tillsätt.
 
Häll i fisksås, honung, limesås, vinäger, olja, vatten, sesamolja och koriander.
Låt stå en stund.
 
Tillaga nudlarna enligt anvisningarn på paketet.
Skölj dem i kallt vatten.
 
Skala och riv morötterna.
Strimla gurka och paprika och skiva salladslöken.
Blanda allt med nudlarna och häll över dressingen. Strö över cashewnötter och koriander.
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: