nettanbergh.blogg.se

Lax med krämig risoni

Kategori: Mat - fisk

 
 
Det här receptet hittade jag på Jennys matblogg. Vill ni ha länken till den så klicka här !
 
Den krämiga risonin kommer jag att göra flera gånger som ett alternativ istället för ris / pasta.
Skulle kunna tänka mig tom att byta ut den naturella Philadelphiaosten mot en smaksatt till tex en köttbit.
 
 
4 pers
 
500 - 700 g färsk lax
Vatten
2 tärningar kycklingbuljong
3 1/2 dl Risoni
100 g Philadelphiaost
Salt och svartpeppar
Kryddor efter smak
Dill
 
 
Sätt ugnen på 175 grader
 
Lägg laxen i en ugnsform med skinnsidan nedåt.
Salta och peppra och ställ in i ugnen.
 
Enligt receptet kan laxen stå inne i ugnen ca 25 - 35 min.
Jag satte en termometer i laxen och lät den gå upp till 53 grader och då var den klar.
 
Koka upp vatten och smula ner bulongtärningarna och häll i Risonin.
Låt koka 11 minuter.
 
Behåll lite buljongvatten när du häller av Risonin.
 
Späd med lite buljongvatten ( jag började med ca 0,25 dl ).
Rör ner Philadelpiaosten, smaka av med salt och svartpeppar och andra kryddor du tycker om.
 
Ha lite dill till laxen och grönsaker.
 
 
 
Kommentera inlägget här: